Listing 1 - 10 of 76 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- kleuters
Choose an application
Educational systems. Teaching systems --- Kindergarten --- Primary education --- projectonderwijs --- ervaringsleren --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- kleuters
Choose an application
Educational psychology --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- kleuterdidactiek
Choose an application
Psychiatry --- psychodrama --- groepstherapie --- dramatische expressie --- ervaringsleren --- creatieve therapie
Choose an application
Ervaringsleren : mensen maken uit wat ze willen leren, waarom ze dat willen, waartoe ze zullen leren en op welke wijze ze dat leren willen organiseren. Die vragen of leerwensen hebben te maken met wat ze in hun concrete leefwereld als onbegrijpelijk of belemmerend ervaren. Daar inzicht in krijgen vereist dat ze eerste met elkaar over hun ervaringen praten.
Leerproces --- Paulo Freire --- Ervarend leren --- Sociaal-cultureel werk --- Volwasseneneducatie --- Freire, Paulo --- Ervaringsleren --- Sociology of cultural policy --- Educational systems. Teaching systems --- Educational psychology --- ervaringsleren --- Didactic strategies --- pedagogische psychologie --- #GSDBP
Choose an application
Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van de kleuter, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor de leefwereld van de allerjongsten maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak. Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in het kleuteronderwijs. Door de bevattelijke taal en de vele cases helpt dit boek onderwijzers en opvoeders op weg in de zoektocht naar wat kleuters bezighoudt. Behalve voor opleidingen presenteert het boek zich als werkinstrument om leraren actief te begeleiden rond alle aspecten van de ervaringsgerichte praktijk. Het bevat talrijke voorbeelden, tips voor betere communicatie en suggesties om de klas levendig in te richten.Bron: https://www.lannoo.be/nl/ervaringsgericht-werken-het-basisonderwijs-met-kleutersHannelore RubieHandboek Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) met kleuters, voor (toekomstige) leerkrachten. In acht hoofdstukken wordt de basiskennis gepresenteerd. Met behulp van concepten, modellen, praktijkvoorbeelden, reflectievragen en schematische afbeeldingen maakt de lezer op gestructureerde wijze kennis met het gedachtengoed van EGO. Het tempelschema staat centraal: van fundament (ervaringsgerichte basishouding) tot aanpak (rijk milieu, vrij kleuterinitiatief en de ervaringsgerichte dialoog) tot proces en effect (emancipatie), met welbevinden en betrokkenheid als belangrijkste aanwijzers voor kwaliteit. Elk van de genoemde aspecten wordt uitgelegd en toegelicht, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan en er aandacht is voor de dagelijkse praktijk, een positief groepsklimaat, permanente onderwijskwaliteit, observatieschalen, opbrengsten en een zorgbrede aanpak. Met bibliografie, eindnoten en een unieke inlogcode voor digitale ecampuslearn-mogelijkheden. Rijke uitgave van de EGO-grondlegger, voor iedereen wiens onderwijshart uitgaat naar leren door zelf te ondervinden!© NBD Biblion
Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- kleuters --- Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs [Leuven] --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Ervaringsgericht werken ; kleuteronderwijs --- Ervaringsleren ; kleuteronderwijs --- #PBIB:+110.40 --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Ervaringsleren --- Kleuteronderwijs --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- basisonderwijs --- kleuterdidactiek --- basisvaardigheden --- ervaringsleren --- PXL-Education 2019 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht leren --- Ervaringsgericht onderwijs --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Centre for Experiential Education [Leuven] --- 471.4 --- didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- Ervaringsleren.
Choose an application
Dit boek biedt inspiratie en handreikingen voor iedereen die aan de slag wil met praktijkonderzoek als motor voor verandering in organisaties. Praktijkonderzoek is niet alleen bedoeld om iets te weten te komen, maar ook om te veranderen en te leren. In plaats van een extern adviseur in te huren die 'de oplossing' heeft, spoor je kennis en ervaring in de eigen organisatie op. Praktijkonderzoek levert niet alleen interessante inzichten op, het kan ook het leren van betrokkenen stimuleren. Kortom: praktijkonderzoek als motor voor verandering. Dit boek bevat handreikingen om zulk soort onderzoek zinvol en leuk te maken en is gebaseerd op wat werkt in de praktijk.
Qualitative methods in social research --- praktijkleren --- probleemoplossend denken --- praktijkonderzoek --- veranderingsmanagement --- zorgsector --- coaching --- ervaringsleren --- organisatieverandering
Choose an application
Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb geïnspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen. Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu. Cirkelen rond Kolb is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen. U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers.
Educational systems. Teaching systems --- didactische processen --- ervaringsleren --- theoretische pedagogiek --- Kolb, David
Choose an application
Waarom leren juist wel prettig mag zijnKinderen en jongeren beschouwen we steeds meer als een investering die economisch moet renderen: op school moeten ze vooral een diploma halen zodat ze later hun rol opnemen in de samenleving. Toch zijn het, meer dan de cijfers op hun rapport, vooral de ervaringen die kinderen en jongeren in hun vroege leven opdoen en de relaties die ze aangaan die hen voor de rest van hun bestaan bepalen.De school van je leven geeft aan de hand van 12 lessen een brede kijk op lesgeven en opvoeden. Het gaat in tegen een te meetbare en te gecontroleerde pedagogische blik, en biedt een overtuigd pleidooi om het belang van het kind-zijn in de kindertijd zelf te plaatsen. Niet bij de volwassene die ze later moeten worden.Dit boek toont hoe je het 'echte' leven thuis en op school binnentrekt, en op welke manier je handelt in functie van kinderen en jongeren. Met als ultieme doel: ze niet zomaar leren hoe je je staande houdt op school, maar wel in het leven zelf.https://www.lannoo.be/nl/de-school-van-je-leven
Onderwijs --- Didactiek --- Ervaringsleren --- Schoolcultuur --- Klassfeer --- Opvoeding --- Pedagogie --- Authenticiteit --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijs --- ervaringsleren --- levenslang leren --- motiverend onderwijs --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- Onderwijsvisies --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeden --- Onderwijs en opvoeding --- onderwijsvisie --- onderwijsfilosofie --- 370.020 --- 370
Listing 1 - 10 of 76 | << page >> |
Sort by
|